انجمن صنفی مشاوران و پیمانکاران گازرسانی به صنایع استان تهران

انجمن صنفی مشاوران و پیمانکاران گازرسانی به صنایع استان تهران

انجمن صنفی مشاوران و پیمانکاران گازرسانی استان تهران

تامین کسری گاز ایران با قرارداد سوآپ روسیه

تامین کسری گاز ایران با قرارداد سوآپ روسیه

تامین کسری گاز ایران با قرارداد سوآپ روسیه

یکی از مزایای قرارداد سوآپ، تأمین و جبران کمبود گاز در فصل زمستان است، طی سالیان گذشته به دلیل کمبود، گاز بسیاری از واحدهای تولیدی و نیروگاه‌ها قطع می‌شد و ناچار به جایگزین سوخت‌های جایگزین مانند گازوئیل و مازوت بودیم که این روند هم برای صنایع و هم محیط زیست مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه اشاره کرد: همان طور که در گذشته گاز از ترکمنستان به کشور وارد می‌شد اکنون نیز می‌توان از کشور روسیه نیز گاز را از طریق سوآپ وارد کرد و باسوآپ آن را در جای دیگر تحویل روسیه داد، در حالت دیگر می‌توان گاز را با قیمتی مناسب از روسیه که مازاد گاز دارد، خریداری و سپس به کشورهای دیگر که تمایل به دریافت گاز از ایران دارند طبق قراردادی، به فروش برسانیم و این برای ایران مزیت سیاسی هم دارد.

خطیبی همچنین اظهار داشت: در کشورهای همسایه تقاضا برای وارد کردن گاز از ایران فراوان است، می‌توان از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را کرد، در واقع قرارداد سوآپ برای کشور و منافع ملی آن، یک قراداد مثبت تلقی می‌شود.

وی در ادامه افزود: در مجموع به هر میزان که تعامل ایران با کشورهای همسایه افزایش یابد، روابط اقتصادی، سیاسی و امنیت کشور نیز توسعه پیدا می‌کند.

این کارشناس در پایان در خصوص امکان ورود ایران به بازار گاز اروپا نیز عنوان کرد: در این خصوص در وهله ی اول نمی‌توان اظهار نظر کرد زیرا اروپا گاز روسیه را تحریم کرده و اگر ایران مجدد بخواهد گاز روسیه را به اروپا بدهد شاید چالش‌هایی وجود داشته باشد، در واقع باید دید موضع اروپایی‌ها در این زمینه چیست و آیا مایل هستند گازی را که خود تحریم کرده اند به وسیله‌ی یک کشور واسطه (ایران یا ترکیه) مجدد دریافت کنند یا خیر؛ در واقع باید در این زمینه اقدامات سیاسی و اقتصادی بیشتری انجام شود و همانگونه که گفتم در وهله ی اول نمی‌توان اظهار نظر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *